|
Protokół kontroli archwium zakładowego - 2009 rok.
Kontrola Archiwum Zakładowego W załączeniu publikujemy protokół z przebiegu kontroli archiwum zakładowego WITD w Opolu, która miała miejsce dnia 22 sierpnia 2008r.
KONTROLA NIK 2008r.
NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI 2007 rok. NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Opole, dnia 20 grudnia 2007 r. DELEGATURA w Opolu 45-075 Opole, ul. Krakowska 28 (077) 4003000, fax (077) 4545330 P/07/032 LOP-41010-5-2007 Pan Jan Książek Opolski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego w Opolu Na podstawie art.2 ust 1 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli(1), zwanej dalej "ustawą o NIK", Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w Opolu przeprowadziła kontrolę Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Opolu, zwanego dalej "WITD"., w zakresie realizacji zadań wynikajacych z art. 50 pkt 8 ustawy o transporcie drogowym(2) w okresie od 1 stycznia 2006 r. do dnia 30 czerwca 2007 r. W związku z kontrolą, której wyniki przedstawione zostały w protokole kontroli podpisanym w dniu 23 października 2007 r., Najwyższa Izba Kontroli, na podstawie art. 60 ust. 1 i 2 ustawy o NIK, przekazuje Panu Opolskiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi niniejsze wystąpienie pokontrolne. Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia realizacjęzadań w zakresie objętym kontrolą. Powyższą ocenę uzasadniają następujące oceny cząstkowe: 1. W kontrolowanym okresie WITD poprawnie realizowała zadania wynikające z art. 50 pkt. 8 ustawy o transporcie drogowym w zakresie przeprowadzania kontroli rodzaju używanego paliwa przez pobranie próbek paliwa w zbiornikach pojazdów mechanicznych, a mianowicie: - w celu realizacji zadań określonych w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie szczegółowego trybu kontroli rodzaju paliwa znajdującego sie w zbiornikach pojadu (3) cztery zestawy do badania rodzaju paliwa obejmujące także podstawowe środki ochrony indywidualnej, - kontrole rodzaju używanego paliwa rozpoczeto 18 maja 2006 r. (tj. po wejściu w życie przepisów wykonawczych do ustawy o transporcie drogowym, umożliwiających realizację powyższego uprawnienia), - inspektozry transporu drogowego przeprowadzili na drogach publicznych województwa opolskiego 217 takich kontroli, z tego w 2006 r. 96 oraz w I półroczu 2007 r. - 121 (tj. o 60 kontroli - 102 % więcej od zaplanowanych na 2007 r.), - w dwóch przypadkach, w których stwierdzono uzycie oleju opałowego do napędu pojazdów mechanicznych, na posiadaczy tych pojazdów nałożono kary grzywny (w kwotach 300 i 500 zł), natomiast w jednym przypadku (kontrola przeprowadzona 11 lipca 2006 r.), ograniczono się do przekazania próbki paliwa do akredytowanego labolatorium badawczego w Ostrowie Wlkp. Oddział w Płocku. Powyższe uzasadnione było (w dniu kontroli) brakiem podstaw prawnych do nałożenia przez WITD mandatu karnego oraz wątpliwościami inspektora, co do rodzaju używanego w kontrolowanym pojeździe paliwa. NIK zwraca uwagę, że w "Sprawozdaniach z badań" ww labolatorium nie zajęto stanowiska odnośnie rodzaju użytego paliwa (z dwóch analiz). 2. Przeprowadzone w dniu 27 października 2007 r. przez kontrolera NIK oględziny przebiegu kontroli paliwa w zbiorniach pojazdów mechanicznych, dokonywanej przez inspektorów WITD wykazały, że sposób ich przeprowadzania i dokumentowania było zgodne z uregulkowaniami powołanego wyżej Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 21 marca 2006 r. 3. WITD współpracował z terenowymi jednostkami Straży Granicznej, Policji oraz Izby Celnej w Opolu, planując i przeprowadzając wspólne kontrole, wymieniając informacje o taktyce prowadzenia m.in. kontroli paliw. W ramach tej wspólpracy przeprowadzono wspólnie kontrole: 29 z Izbą Celną oraz 50 z Policją i ze Strażą Graniczną. 4. Kontrole jakości paliwa przeprowadzane były we wszystkich zbadanych przypadkach przez dwóch umundurowanych inspktorów transportu drogowego albo przez inspektora transportu drogowego współdziałającego z funkcjonariuszem Policji, Izby Celnej lub Straży Granicznej. Stwierdzono ponadto, że prowadzony był nadzór nad wykonywaniem czynności słuzbowych przez inspektorów w "terenie", co równiez ograniczało zagrożenie wystąpieniem zjawisk korupcjogennych. Podczas niniejszej kontroli NIK podjęto działania mające na celu wyeliminowanie stwierdzonych uchybień, m.in. poprzez wprowadzenie do obowiązującego regulaminu organizacyjnego zmian polegających na nałożeniu na Wydział Inspekcji Drogowej obowiązków w zakresie wykonywanie kontroli rodzaju używanego paliwa stosownie do art. 50 pkt. 8 ustawy o transporcie drogowym oraz zorganizowanie stosownego szkolenia dla inspektorów transportu drogowego. Najwyższa Izba Kontroli Delagtura w Opolu, uwzględniając działania podjęte przez Pana Inspektora w trakcie nin. kontroli, na podstawie art. 62 ust 1 ustawy o NIK, oczekuje przedstawienia przez Pana w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykorzystania uwag w nim zawartych. Zgodnie z treścią art. 61 ust.1 ustawy o NIK, w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego przysługuje Panu prawo zgłoszenia na piśmie do dyrektora Delegatury NIK w Opolu umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen i uwag zawartych w tym wystąpieniu. W razie zastrzeżeń, zgodnie z art. 62 ust.2 ustawy o NIK, termin nadesłania informacji, o którym mowa wyżej, liczy się od dnia otrzymania ostatecznej uchwały właściwej komisji NIK. (1)Dz. U. z 2001 r. Nr 85, poz. 932 ze zm. (2)Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088 ze zm. (3)Dz. U. z 2006 r. Nr 56, poz. 395. p.o. D Y R E K T O R A Piotr Miklis
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Redaguje: Halina Majchrzyk
|