Szukaj

 

Szukaj również w treści artykułów

NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI 2007 rok.
NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI Opole, dnia 20 grudnia 2007 r.
DELEGATURA w Opolu
45-075 Opole, ul. Krakowska 28
(077) 4003000, fax (077) 4545330

P/07/032
LOP-41010-5-2007


Pan
Jan Książek
Opolski Wojewódzki Inspektor
Transportu Drogowego
w Opolu


Na podstawie art.2 ust 1 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli(1), zwanej dalej "ustawą o NIK", Najwyższa Izba Kontroli Delegatura
w Opolu przeprowadziła kontrolę Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego
w Opolu, zwanego dalej "WITD"., w zakresie realizacji zadań wynikajacych z art. 50
pkt 8 ustawy o transporcie drogowym(2) w okresie od 1 stycznia 2006 r. - do dnia 30 czerwca 2007 r.
W związku z kontrolą, której wyniki przedstawione zostały w protokole kontroli podpisanym w dniu 23 października 2007 r., Najwyższa Izba Kontroli,
na podstawie art. 60 ust. 1 i 2 ustawy o NIK, przekazuje Panu Opolskiemu
Wojewódzkiemu Inspektorowi niniejsze wystąpienie pokontrolne.
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia realizacjęzadań w zakresie objętym kontrolą.

Powyższą ocenę uzasadniają następujące oceny cząstkowe:
1. W kontrolowanym okresie WITD poprawnie realizowała zadania wynikające z art.
50 pkt. 8 ustawy o transporcie drogowym w zakresie przeprowadzania kontroli
rodzaju używanego paliwa przez pobranie próbek paliwa w zbiornikach pojazdów
mechanicznych, a mianowicie:
- w celu realizacji zadań określonych w Rozporządzeniu Ministra Transportu
i Budownictwa z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie szczegółowego trybu kontroli
rodzaju paliwa znajdującego sie w zbiornikach pojadu
(3) cztery zestawy do
badania rodzaju paliwa obejmujące takżep odstawowe środki ochrony
indywidualnej,
- kontrole rodzaju używanego paliwa rozpoczeto 18 maja 2006 r. (tj. po wejściu
w życie przepisów wykonawczych do ustawy o transporcie drogowym,
umożliwiających realizację powyższego uprawnienia),
- inspektozry transporu drogowego przeprowadzili na drogach publicznych
województwa opolskiego 217 takich kontroli,z tego w 2006 r. - 96 oraz
w I półroczu 2007 r. - 121 (tj. o 60 kontroli - 102 % więcej od zaplanowanych
na 2007 r.),
- w dwóch przypadkach, w których stwierdzono uzycie oleju opałowego do napędu
pojazdów mechanicznych, na posiadaczy tych pojazdów nałożóno kary grzywny
(w kwotach 300 i 500 zł), natomiast w jednym przypadku (kontrola
przeprowadzona 11 lipca 2006 r.), ograniczono się do przekazania próbki
paliwa do akredytowanego labolatorium badawczego w Ostrowie Wlkp. Oddział
w Płocku. Powyższe uzasadnione było (w dniu kontroli) brakiem podstaw
prawnych do nałożenia przez WITD mandatu karnego oraz wątpliwościami
inspektora, co do rodzaju uzywanego w kontrolowanym pojeździe paliwa.
NIK zwraca uwagę, że w "Sprawozdaniach z badań" ww labolatorium nie zajęto
stanowiska odnośnie rodzaju u zytego paliwa (z dwóch analiz).

2. Przeprowadzone w dniu 27 października 2007 r. przez kontrolera NIK oględziny
przebiegu kontroli paliwa w zbiorniach pojazdów mechanicznych, dokonywanej
przez inspektorów WITD wykazały, że sposób ich przeprowadzania
i dokumentowania było zgodne z uregulkowaniami powołanego wyżej
Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 21 marca 2006 r.

3. WITD współpracował z terenowymi jednostkami Straży Granicznej,
Policji oraz Izby Celnej w Opolu, planując i przeprowadzając wspólne
kontrole, wymieniając informacje o taktyce prowadzenia m.in. kontroli paliw.
W ramach tej wspólpracy przeprowadzono wspólnie kontrole: 29 z Izbą Celną
oraz 50 z Policją i ze Strażą Graniczną.
4. Kontrole jakości paliwa przeprowadzane były we wszystkich zbadanych
przypadkach przez dwóch umundurowanych inspktorów transportu drogowego albo
przez inspektora transportu drogowego współdziałającego z funkcjonariuszem
Policji, Izby Celnej lub Straży Granicznej. Stwierdzono ponadto,
że prowadzony był nadzór nad wykonywaniem czynności słuzbowych przez
inspektorów w "terenie", co równiez ograniczało zagrożenie wystąpieniem
zjawisk korupcjogennych.

Podczas niniejszej kontroli NIK podjęto działania mające na celu
wyeliminowanie stwierdzonych uchybień, m.in. poprzez wprowadzenie do obowiązującego regulaminu organizacyjnego zmian polegających na nałożeniu na Wydział Inspekcji Drogowej obowiązków w zakresie wykonywanie kontroli rodzaju używanego paliwa stosownie do art. 50 pkt. 8 ustawy o transporcie drogowym oraz zorganizowanie stosownego szkolenia dla inspektorów transportu drogowego.

Najwyższa Izba Kontroli Delagtura w Opolu, uwzględniając działania podjęte przez Pana Inspektora w trakcie nin. kontroli, na podstawie art. 62 ust 1 ustawy o NIK, oczekuje przedstawienia przez Pana w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykorzystania uwag w nim zawartych.

Zgodnie z treścią art. 61 ust.1 ustawy o NIK, w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego przysługuje Panu prawo zgłoszenia na piśmie do dyrektora Delegatury NIK w Opolu umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen i uwag zawartych w tym wystąpieniu.
W razie zastrzeżeń, zgodnie z art. 62 ust.2 ustawy o NIK, termin nadesłania informacji, o którym mowa wyżej, liczy się od dnia otrzymania ostatecznej uchwały właściwej komisji NIK.

(1)Dz. U. z 2001 r. Nr 85, poz. 932 ze zm.
(2)Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088 ze zm.
(3)Dz. U. z 2006 r. Nr 56, poz. 395.



p.o. D Y R E K T O R A

Piotr Miklis

Redaktor: Halina MajchrzykData publikacji: 2008-01-12 14:07:27
Wprowadził do BIP: Halina Majchrzyk 
Ilość wyświeleń artykułu: 736 
Redaguje: Halina Majchrzyk