|
Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym i niektórych innych ustaw obowiązująca od 3 listopada 2007 r. Od dnia 3 listopada 2007 r. obowiązuje większość przepisów ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 192, poz. 1381). Powyższą ustawą zostały zmienione nie tylko przepisy ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, ale również regulacje prawne zawarte w ustawie z: • 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, • 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności, • 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, • 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców. Nowelizacja wdraża do polskiego systemu prawnego przepisy dyrektywy 2006/22/WE PE i Rady z dnia 15 marca 2006 r. dotyczącej przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym. Wśród najważniejszych zmian wprowadzonych omawianą nowelizacją należy wskazać na: 1. obowiązek przechowywania dokumentacji kontrolnej - zmiana art. 87 ustawy o transporcie drogowym poprzez dodanie ust. 5, który nakłada na podmiot wykonujący przewozy drogowe lub przewóz, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy, obowiązek przechowywania przez okres jednego roku, licząc od dnia otrzymania, przekazane mu przez organy kontrolne dokumenty i protokoły z wyników kontroli przeprowadzonych na jego terenie lub podczas kontroli drogowej w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, wykonujących przewóz na jego rzecz, 2. nowy wzór zaświadczenia potwierdzającego fakt nieprowadzenia pojazdu: • zmiana art. 31 ustawy o czasie pracy kierowców poprzez dodanie ust. 2a i nowe brzmienie ust. 3; od 3 listopada 2007 r. w przypadku gdy kierowca: a) przebywał na zwolnieniu lekarskim z powodu choroby, b) korzystał z urlopu wypoczynkowego, c) prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub AETR, podmiot wykonujący przewóz drogowy wystawia zaświadczenie na elektronicznym oraz przeznaczonym do druku formularzu z decyzji Komisji 2007/230/WE z 12 kwietnia 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L 99 z 14.4.2007, str. 14), • jeśli wystąpią wszystkie trzy przypadki jednocześnie, dla kierowcy muszą być wystawione przez pracodawcę trzy odrębne formularze; warto pamiętać, że zaświadczenie choć wystawia przewoźnik, to winno być ono podpisane przez kierowcę; przedsiębiorcę lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy, który jest jednocześnie kierowcą, podpisuje formularz dwukrotnie (zarówno w imieniu przedsiębiorcy jak i swoim własnym), • formularz nie zastępuje dokumentów wystawionych dla kierowcy wykonującego międzynarodowy przewóz drogowy i poświadczających przyczynę braku zapisów urządzenia rejestrującego z ostatniego tygodnia i 15 dni poprzedzających datę rozpoczęcia przewozów, w przypadkach nieprzewidzianych w formularzu, • elektroniczna i przeznaczona do druku wersja formularza we wszystkich językach urzędowych Unii Europejskiej jest dostępna pod adresem: http://ec.europa.eu/transport/road/policy/so-cial_provision/social_form_en,htm, • szczegółowe informacje na temat formularza zawarto w komunikacie Ministra Transportu z 5 lipca 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w międzynarodowym przewozie drogowym (Dz. Urz., Nr 8, poz. 36). 3. nowe kompetencje dla wojewódzkich inspektorów transportu drogowego – przepis z art. 19n ust. 1 ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, zgodnie z którym wojewódzki inspektor transportu drogowego prowadzi kontrolę spełniania wymagań przez ciśnieniowe urządzenia transportowe; przedmiotem takich kontroli mogą być wprowadzone do obrotu ciśnieniowe urządzenia transportowe, prawidłowość ich oznakowania oraz dotycząca ich dokumentacja techniczna; 4. nowe obowiązki Głównego Inspektora Transportu Drogowego: • opracowanie Jednolitej Krajowej Strategii Kontroli, • prowadzenie kontaktów wewnątrzwspólnotowych w zakresie kontroli przepisów socjalnych dotyczących czasu jazdy, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców wykonujących przewozy drogowe, • zapewnienia uczestnictwa w drogowych kontrolach koordynowanych z udziałem organów kontroli z innych państw członkowskich, • przekazywanie Komisji Europejskiej zbiorczych danych z przeprowadzonych kontroli.
|
||||||
Redaguje: Halina Majchrzyk
|